Företagskultur är mer än bara ett trendigt modeord. Fler och fler arbetssökande, särskilt bland millenniegenerationen, söker sig till företag som står för sunda värderingar som de känner att de delar och står bakom. Människa och kultur har således blivit allt viktigare i valet av arbetsgivare.
Det är lätt att se på företagskulturfrågor som något fluffigt eller sekundärt, men när de ses som en prioritet kan de vara precis lika viktiga som själva affärsmodellen. Men låt oss börja från början; vad är egentligen företagskultur?
Kärnan i företagskulturen är de gemensamma värderingar, förväntningar, beteenden och attityder som finns på arbetsplatsen. Detta innebär att alla företag har någon form av kultur, oavsett om kulturen är medvetet utformad av chefer och medarbetare, eller om slumpen har tillåtits att forma och befästa kulturen på arbetsplatsen.
Betydelsen av en stark företagskultur
Företagskulturen påverkar alla aspekter av företaget – från punktlighet och ton till villkor och personalförmåner, ja egentligen allt och alla som kommer i kontakt med företaget. Trots det är det långt ifrån alltid som det finns en medvetenhet om hur kulturen ser ut och vilken betydelse den har för verksamheten. Den bara finns där. För att blir framgångsrik, är däremot en sund och stark företagskultur central och en absolut nödvändig del för att verksamheten ska utvecklas, öka sin tillväxt och blomstra på marknaden. Därför kan betydelsen av en stark företagskultur ses i arbetsgivarens önskan om tillväxt. För att kunna växa krävs ett tydligt ledarskap som kan kommunicera företagets vision, strategi och mål. Om kulturen inte är i samklang med dessa blir det svårt för företaget att lyckas växa framgångsrikt.
Tips för att komma igång
Det tar tid att jobba med kulturfrågor och som alltid kräver det ett helhjärtat engagemang från ledningens håll. Att ledning och VD är involverade och engagerade i resan är avgörande för om det kommer ske någon förändring.
Ett bra första steg för att starta kulturarbetet kan vara att bolagets ledning och chefer gemensamt sätter sig ner och diskuterar igenom följande frågor:
- Hur ser det ut idag?
- Vad ska tyngdpunkten ligga på framledes?
- Vad är det som fungerar och inte fungerar?
- Hur och mot vad ska vi ”kulturtransformera” oss?
Det är troligt att ett och annat förbättringsområde kommer upptäckas i analysen. Dessa kan då med fördel formuleras i en kulturplan tillsammans med olika åtgärder.
4 arbetsgivarvinster med ett aktivt ”kulturarbete”
1. Nöjdare medarbetare som stannar längre
En stark företagskultur har visat sig ha en positiv inverkan på medarbetarnas vilja att stanna kvar i organisationen. Mycket av det handlar om att medarbetarna känner större motivation, stolthet, delaktighet och engagemang på jobbet, vilket i sin tur skapar en trivsam, inkluderande och trygg arbetsmiljö.
2. Ökad förändringsvilja i organisationen
En stor och klar fördel med ett aktivt kulturarbete är att företag som prioriterar dessa frågor oftast är bättra på att hantera förändringar och svåra tider. Ett skäl till detta är att de lyckats skapa en kultur där ansvaret för att åstadkomma förändring landar på alla i organisationen.
3. Lättare att locka till sig rätt talanger
En framgångsrik företagskultur stärker attraktionskraften och gör det lättare för arbetsgivare att locka till sig talanger med samma värderingar som företaget. Det är lite som det gamla talesättet – kaka söker maka, för vi vill gärna arbeta med andra som har samma ambition och disciplin som oss själva.
4. Stärkt arbetsgivarvarumärke
Sist men inte minst bidrar en sund och stark företagskultur till att stärka arbetsgivarimagen, det vill säga hur företaget uppfattas som arbetsgivare. Om arbetsgivaren har ett gott rykte kommer fler att vilja arbeta i organisationen. Dessutom tenderar ett gott rykte att spridas vidare, till exempel till kunder, vilket i sin tur ofta leder till fler rekommendationer av företagets varor och tjänster.
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag med kultur och HR-frågor? Läs mer om våra HR-tjänster HÄR.
Läs mer om HR-frågor i tidigare inlägg: