FAQ

Här har vi sammanställt och svarat på de vanligaste frågorna nya kunder brukar ha kring våra konsultuppdrag.

Var i Sverige är ni verksamma?

Vi utgår från Knivsta utanför Uppsala, men vi har kunder över hela Sverige. Vår största marknad är Stockholmsområdet följt av Västmanland, Gästrikland, Närke och Värmland.

Hur anlitar man er?

Ni börjar med att kontakta oss! Eftersom vi oftast är ute på uppdrag har vi begränsade möjligheter att besvara telefonsamtal. Det är därför enklast att ta en första kontakt genom vårt förfrågningsformulär som ni finner HÄR.

Vilka branscher och kunder jobbar ni med?

Efter ett decennium som konsulter med fullt fokus på temporära konsultuppdrag är det få branscher som vi inte har jobbat med.

Våra kunder är främst små och medelstora företag.

Hur snabbt tillsätter ni ett uppdrag?

De flesta av våra interimsuppdrag tillsätts på 1-3 veckor. Det är dock inte ovanligt att vi levererar en konsult inom bara 2-4 arbetsdagar efter första kontakt, om det är ett akut behov.

Hur långa är uppdragen?

Det vanligaste är att kunden vill anlita oss i 3-6 månader, men med förlängningar är uppdragen i genomsnitt 7-8 månader långa.

Hur korta uppdrag tar ni?

4 timmar.

Vad tar ni i arvode?

Vi har inte en fast arvodesmodell (förutom på våra supportavtal för ledningssystem) utan ersättningen bestäms utifrån varje enskilt uppdrag och beroende på till exempel komplexitet, längd, omfattning och förutsättningar på uppdraget samt kompetens- och erfarenhetskrav.

En hel del av våra kunder väljer att anlita oss på 20-60 % eftersom de tycker att vår leverans kan likställas med att få mycket mer. Vi brukar dock säga att om ni budgeterar för mellan 1200-1800 kr i timmen för en erfaren chef med bred kompetens inom våra expertområden ska det inte uppstå några kostnadsöverraskningar. (Vid resor över 20 mil t/r (från Knivsta) tillkommer traktamente enligt statens riktlinjer på resor samt övriga kostnader mot kvitto t ex hotell, tåg, flyg.)

Fakturering sker månadsvis alternativt i anslutning till genomförandet.

Vi vet inte vad vi behöver för hjälp, men vi vet att vi behöver hjälp, helst igår - hur kan vi gå vidare?

Det här är mer vanligt än vad man kanske kan tro, så oroa dig inte! Om du som uppdragsgivare inte riktigt vet vad ni behöver, men ändå är nyfiken på våra konsulttjänster, bollar vi gärna och ger vår input under ett förutsättningslöst samtal, alternativt så genomför vi en genomlysning av verksamheten om så önskas. 

Vilka områden är mest efterfrågade?

Det är en stor bredd på uppdragen inom våra expertområden och vi brukar lyckas tillsätta de flesta, men vanligast är uppdrag inom ledningssystem, HR & arbetsmiljö.

Vad kan uppdragsgivaren göra för att maximera uppdraget?

Här har vi sammanfattat de allra viktigaste frågorna som ni som uppdragsgivare behöver fundera igenom för att få ut mesta möjliga av konsultuppdraget.

Vad är era behov?
Den bästa starten får ni förstås om ni noga tänkt igenom vad det är ni behöver. Hur ser uppdraget ut, och vad vill ni ha för resultat? Ju tydligare ni är desto bättre är vi på att uppfylla era behov.

Vilken omfattning ska uppdraget ha, och hur ska tiden fördelas?
Behöver ni ha en resurs som jobbar heltid eller behöver ni ha en resurs som är inne 8-16 timmar i månaden? Fundera igenom hur ni vill använda arbetstiden så effektivt som möjligt.

Hur länge ska uppdraget pågå?
Våra konsulter trivs bäst med tidsbestämda uppdrag, men vet vi redan från början om att era behov kan vara mer långsiktiga brukar vi kunna hitta lösningar även för det.

Hur viktigt är det att konsulten är på plats?
Våra konsulter är vana vid att arbeta såväl på plats som att sätta sig in i nya projekt på distans. Fundera igenom hur viktigt det är för er att konsulten är på plats.

Vilka arbetsuppgifter kan fördelas till konsulten?
Ofta anlitas vi för att genomföra ett projekt eller för att driva igenom förändringar inom våra expertområden. Andra gånger anlitas vi för våra specialistkunskaper under en begränsad tid. Fundera igenom vad ni vill fördela för uppgifter till konsulten och om ni vill att hen ska jobba på egen hand, samarbeta med, utbilda och/eller arbetsleda andra.

Vad är viktigt att förbereda inför att uppdraget startar?
Vi uppskattar förstås om det finns en utsedd ansvarig som konsulten ska rapportera till. Våra konsulter är självgående och vana vid att själva ta tag i det som ska göras, men det blir så klart mest effektivt om det redan från start finns en etablerad rapporteringsväg och tydlighet kring vad som ska utföras.

En annan fråga att fundera igenom är om ni vill att konsulten ska vara en del i era dagliga aktiviteter, eller om ni vill att det ska vara en skillnad? Det kan handla om att delta på avdelningsmöten, fredagsfika eller annat? Olika företag har olika kulturer.

Hur viktigt är det att ge feedback och återkoppling till konsulten?
I alla samarbeten är det viktigt med en ömsesidig god kommunikation. För att konsulten ska kunna göra sitt arbete så bra som möjligt behöver hen få återkoppling på sina insatser. Genom att löpande ge feedback maximerar ni samarbetet och resultatet blir oftast så mycket bättre.

Vad händer om vi inte är nöjda med konsulten?

Tack och lov så är vi väldigt förskonade från missnöje. Men vi är förstås väl medvetna om att det i enstaka fall kan hända att konsulten som tillsatts inte fungerar eller att det helt enkelt inte blev rätt matchning.

I ett sådant fall vill vi ha omedelbar återkoppling om problemet så att vi kan agera och lägga en åtgärdsplan. Var konkret. Beskriv händelser och precisera vad det är du har sett som problem.

Vårt förhållningssätt är att konsulten alltid måste ges möjlighet att lösa situationen. Anser ni ändå, trots vidtagna åtgärder, att konsulten inte fullgör uppdraget på ett godtagbart sätt kan det bli aktuellt att byta ut konsulten eller avbryta uppdraget.

0
    0
    Din varukorg
    Din varukorg är tomTill webbshop