Det bästa med ett gott skratt är att det är oerhört fördelaktigt för både arbetsmiljön och affären. Skratt är smittsamt och människor som skrattar mycket tillsammans växer tillsammans.
De allra flesta chefer vet förstås om detta, men kanske inte alla förknippar skratt och humor på arbetsplatsen med affären. En avslappnad och rolig arbetsmiljö är dock en viktig del i företagets affärsframgångar. Särskilt i tider som dessa då flera branscher och arbetsgivare kämpar och många anställda känner sig isolerade.
I det här inlägget listar vi 6 skäl till varför skrattet är en viktig stämningshöjare för affären.
1. Ökar produktiviteten
Humor ger energi, vilket leder till produktivitet. Om det finns energi bland de anställda och en stark vilja att prestera sitt yttersta kommer det också märkas genom att medarbetare och chefer visar en större uppskattning mot varandra. Och när vi känner oss uppskattade och glada presterar vi mycket bättre.
2. Förbättrar hälsan
Vi har alla hört uttrycket ”skratt är den bästa medicinen”. Skratt stimulerar hjärtat och lungorna, ökar blodflödet i kroppen och frisättningen av må-bra endorfinerna i hjärnan, vilket ger en känsla av glädje och belöning.
Ett gott skratt får också musklerna att slappna av och minskar skadliga stresshormoner. Att få in mer skratt i vardagen är därför ett bra sätt att minska känslan av stress och press.
3. Medarbetarna stannar kvar
En sund företagskultur är synonymt med att medarbetarna stannar kvar. Därför bör en arbetsplatskultur alltid innehålla en viss grad av glädje och humor.
4. Ökar kreativiteten
Oavsett vad företaget gör så är kreativitet alltid en viktig komponent, men som sällan trivs speciellt bra i allvarsamma arbetsmiljöer.
För att kunna uttrycka sin kreativitet måste de anställd ha friheten att kunna diskutera och bolla idéer mellan varandra. En arbetsplats som präglas av en avslappnad arbetsmiljö där medarbetare och chefer skrattar mycket tillsammans uppmuntrar till kreativa tankesätt.
5. Bygger förtroende
Chefer som vet vikten av att skratta tillsammans med sina medarbetare tenderar att få ut mer av dem. Varför?
En avslappnad arbetsmiljö där chefer och medarbetare skrattar tillsammans skapar förtroende mellan båda parter. Medarbetarna känner oftare att de kan närma sig sina chefer, vilket leder till bättre kommunikation och samarbete.
6. Uppmuntrar till bra teamwork
På tal om samarbete leder också en skämtsam ton mellan medarbetarna till starkare team. Ett team som chitt-chattar och skrattar mycket tillsammans, bygger förtroende mellan varandra, vilket stärker gruppsammanhållningen och förbättrar samarbetet.
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag med HR-frågor? Läs mer om våra HR-tjänster HÄR.
Läs mer om HR-frågor i tidigare inlägg: