När du hör ordet internrevision, kanske du får upp en bild i huvudet: En torr genomgång med för mycket dokumentation, en checklista på 17 punkter, och någon som ställer jobbiga frågor med väldigt neutral min. Lite som att gå till tandläkaren – du vet att det är viktigt, men roligt? Knappast.
Men låt oss bryta den fördomen direkt. Internrevision är inte ett nödvändigt ont. Det är företagets eget immunförsvar – ett sätt att upptäcka risker, lära sig mer om sig själv och bli starkare, smartare och snabbare.
Vad är internrevision – egentligen?
Internrevision är en systematisk genomgång av hur verksamheten Internrevision faktiskt fungerar, jämfört med hur den borde fungera. Det är som att göra en hälsokontroll – fast för organisationens processer, rutiner och system.
Det kan handla om:
• Följer vi lagar och regler (t.ex. GDPR, miljökrav, ISO-standarder)?
• Gör vi det vi säger att vi gör i våra policys och rutiner?
• Kan vi bli bättre, snabbare, säkrare?
En internrevisor letar inte efter syndabockar. Hen letar efter möjligheter att förbättra. Så tänk mindre Sherlock Holmes, mer tränare med coachblock.
Tre missförstånd om internrevision
1. “Det handlar bara om att hitta fel”
Nej! Det handlar om att hitta möjligheter. Bra revisioner lyfter också det som funkar. Det är en chans att fira det som görs rätt – och att utveckla det som kan bli ännu bättre.
2. “Man måste vara expert på allt”
Faktiskt inte. En bra internrevisor är nyfiken, logisk och bra på att ställa frågor. Det är viktigare att förstå hur man granskar än att kunna allt om det man granskar.
3. “Det är tråkigt”
Fel igen. Du får insikt i hur företaget fungerar, träffar nya kollegor, ifrågasätter gamla sanningar och påverkar förbättringar. Det är verksamhetsutveckling i realtid.
Så gör du en internrevision – steg för steg
1. Planera – Vad ska revideras? När? Av vem? Med vilka kriterier?
2. Genomför – Gå ut i verksamheten. Intervjua, observera, läs dokument.
3. Utvärdera – Vad fungerar? Vad fungerar inte? Varför?
4. Rapportera – Skriv tydligt, konstruktivt och konkret. Fokusera på förbättring, inte kritik.
5. Följ upp – Vad händer med det ni kom fram till? Har åtgärder genomförts?
Gör internrevision kul!
Varför inte kalla revisionen för “förbättringssafari”? Eller dela ut diplom till avdelningar som får extra beröm? Internrevision behöver inte kännas som ett förhör – det kan vara en chans till dialog, inspiration och utveckling.
Tips!
Vill ni komma igång eller göra det enklare? Kolla in vårt internrevisionspaket – med färdiga mallar, checklistor och stöd för hela processen.
Läs mer om våra dokumentmallar i tidigare inlägg: