Dags att prioritera arbetsmiljön?

Som chef och företagare har du ett omfattande arbetsmiljöansvar, och således allt att vinna på att ha god kompetens om systematiskt arbetsmiljöarbete.

Förutom att ni ska säkerställa att de anställda inte skadas, blir sjuka eller far illa, fysiskt eller psykiskt, måste ni dessutom ha koll på lagar, förordningar och avtal som reglerar arbetet med att förebygga ohälsa och olycksfall.

Det kan kännas som mycket att hålla koll på och det resulterar ofta i att arbetsmiljöfrågorna hamnar i skymundan hos många verksamheter. Men det finns hjälp att få.

Vår uppgift är att se till att ni har ett grundläggande och fungerande arbetsmiljöarbete som klarar en granskning och ger er en stabil grund att utvecklas vidare från. 

Exempel på vanligt förekommande uppdrag

  • Systematiskt arbetsmiljöarbete & brandskydd
  • Framtagande av styrande dokumentation och uppfyllnad av lagkrav
  • Fysisk och psykisk arbetsmiljö
  • Rehabilitering
  • Riskbedömning
  • Medverkan vid inspektioner från Arbetsmiljöverket (och/eller behov av att åtgärda inspektionsmeddelande)
  • Utredning av olyckor
  • Medverkan vid skyddsronder och interna arbetsmiljörevisioner
  • Grundläggande utbildningar

… och mycket, mycket mer.

Arbetsmiljö case 1

Utmaning
Företaget hade fått ett meddelande från Arbetsmiljöverket att de ville genomföra en inspektion. En stressad VD konstaterade att företaget saknade ett aktivt och dokumenterat systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM).

Lösning
Kortare projekt med senior HR-kompetens för framtagande av styrdokumentation, såsom policyer, riktlinjer, delegering av arbetsmiljöansvar, rutiner för skyddsronder, anmälningar av olycksfall och tillbud och rutiner för rehabiliteringsprocessen. Därefter hjälpte vi till att utbilda verksamhetens chefer i vad ett systematiskt arbetsmiljöarbete innebär i praktiken. Vi tog även fram ett årshjul för att säkerställa genomförandet av de årliga aktiviteterna. Avslutningsvis deltog vi vid arbetsmiljöinspektionen.

Resultat
Ett fullständigt systematiskt arbetsmiljöarbete med all tillhörande dokumentation och kunskap för hur arbetet ska genomföras i praktiken.

Arbetsmiljöverkets inspektion resulterade i inga skriftliga anmärkningar (vilket är ytterst ovanligt).


Arbetsmiljö case 2

Utmaning
Företaget hade länge haft pågående konflikter och samarbetssvårigheter mellan medarbetare. VD kände sig osäker på hur han skulle hantera situationen som dessutom hade gått så långt att hans egen hälsa var påverkad och kunderna hade börjat klaga.

Lösning
Kortare projekt med en senior HR-chef som fick uppdraget att genomföra en nulägesanalys och kartläggning av ”kärnan i problemet”. Genomförandet bestod delvis av samtal med samtliga anställda. Baserat på dessa samtal sattes sedan lämpliga stödinsatser in.

I uppdraget ingick även en översyn av verksamhetens styrande dokumentation för det systematiska arbetsmiljöarbetet, samt erforderlig utbildning i SAM för alla anställda och chefer.

Dessutom genomfördes en ansvarsfördelning av arbetsmiljöuppgifter från VD till operativa chefer. Skyddsombud utsågs tillsammans med fackliga parter och en skyddskommitté bildades.

VD fick olika stödinsatser och verktyg för att stärka sitt ledarskap. Bland annat infördes befattningsbeskrivningar för att förtydliga ansvar och befogenheter och på så sätt undvika onödiga diskussioner om vem som ska göra vad. Avtal med lokal företagshälsovård upprättades. MBL-förhandlingar genomfördes. Avslutningsvis skapades även en ny mötesstruktur med fokus på medarbetardeltagande.

Resultat
Drygt en månad efter avslutat uppdrag berättade VD att nu var alla mer tillfreds och betydligt produktivare än på länge. Dessutom hade han noterat att medarbetarna var mer samarbetsvilliga och hjälpsamma mot varandra. Han uttryckte en enorm lättnad och avslutade samtalet med orden: ”Vi har en hel del arbete kvar, men nu har vi verktygen som behövs för att röra oss framåt. Det här var det uppvaknande som jag behövde och jag kan villigt erkänna att jag hade aldrig klarat av att reda ut situationen utan er support och hjälp. Så här i efterhand kan jag se att mitt största misstag var att jag inte tog hjälp långt tidigare!” 

Arbetsmiljö case 3

Utmaning
Efter en arbetsmiljöinspektion konstaterades att det fanns brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet hos företaget. Inspektören slog bland annat ned på avsaknad av arbetsmiljöpolicy, rutiner för kemikaliehantering och dokumentation kring den psykosociala arbetsmiljön samt delegering av ansvar. 

Lösning
Senior HR-kompetens sattes in. Arbetet inleddes med att definiera gapet i företagets dokumentation och lagstiftningen i bland annat AFS 2001:1 och AFS 2015:4. Därefter kompletterades all dokumentation. Delegering av ansvar genomfördes och kemikalieförteckning med tillhörande säkerhetsdatablad framställdes. Avslutningsvis genomfördes en grundläggande arbetsmiljöutbildning för alla chefer i företaget.   

Resultat
Inga ytterligare anmärkningar från inspektören. Dock en väckarklocka för VD som blev nervös över att verksamheten inte varit uppdaterad på krav och lagstiftning och vi anlitades fortsatt som företagets HR- och arbetsmiljöstöd. 

VILL NI VETA MER OM våra tjänster?

Hör av dig med en kortfattad förfrågan om vad ni önskar få genomfört och under vilken tidsperiod så återkopplar vi inom kort.

5 + 10 =

0
    0
    Din varukorg
    Din varukorg är tomTill webbshop