Arbetsgång

5 steg

1. Verksamhetsöversyn

Konsulten träffar uppdragsgivaren för att få en övergripande bild av företaget och för att identifiera de viktigaste verksamhetsfrågorna, samt specificera vilka processer och organisationsfrågor som ska genomlysas. Här kan det handla om allt från styrkor/svagheter, flaskhalsar, manuella hanteringar, kunderbjudande, organisation, effektivitet, mötesstruktur, processer, systemstöd till företagskultur, intäktsströmmar, kompetens, utövande av chefs- och ledarskap, för att nämna några exempel.

2. Verksamhetsstrategi och åtgärdsplan

När genomlysningen är klar har konsulten en god inblick i var de största styrkorna och svagheterna finns i verksamheten. Konsulten formulerar nu ett förslag på fokusområden samt skapar en åtgärdsplan. Därefter presenteras åtgärdsplanen samt rekommendationer för vilka förbättringar som behöver genomföras för det fortsatta arbetet, där viktiga punkter kan vara t ex samverkan mellan teknik/systemstöd, processer och människor/värderingar. Tillsammans fastställer konsulten och uppdragsgivaren hur den fortsatta arbetsgången ska se ut, baserat på handlingsplanen. 

3. Utse ansvariga

En förutsättning för att arbetet ska lyckas är att utse ansvariga samt specificera roller, ansvar och processer.

Verksamhetsutveckling kan absolut koordineras av en funktion, men behöver alltid genomföras tvärfunktionellt eftersom arbetet är gränsöverskridande. Här hjälper vår konsult till och ger olika alternativ och rekommendationer kring vad som brukar fungera bäst, där ett sätt kan vara att utse en förändringsledare som ansvarar för att ledsaga individer, grupper och organisation från nuläget till det önskade framtida läget.

4. Uppstartsmöte för att skapa engagemang bland medarbetarna

Därefter är det dags för medarbetarna att delta i ett första uppstartsmöte för att förankra uppdraget och berätta om arbetet som ska genomföras. Det är A och O att medarbetarna ser att förbättringar, effektiviserande åtgärder och ev. förändringar genomsyras i den dagliga verksamheten. Det gäller allt från strategi till verksamhetsplanering för att de ska känna engagemang. Det är därför fundamentalt för ett framgångsrikt verksamhetsutvecklingsarbete att ledningen stödjer arbetet och visar vägen framåt. 

5. Implementering

Ledningen på arbetsplatsen tar nu vid, med stöd av oss, och presenterar för sina chefer vilka åtgärder och aktiviteter som ska implementeras i verksamheten, vanligtvis sker detta utifrån följande tre områden: strategi, struktur och personal/kultur.

När alla steg är genomarbetade har ni en bra grund att stå på och kan enkelt arbeta vidare med utvecklingsarbetet på egen hand.

VU-projekt

Z

Arbetsgång i 5 steg

Passar små och medelstora företag

lÅT oss starta ETT SAMARBETE  
SÄG HEJ!

Hör av dig med en kortfattad beskrivning om vad ni önskar få genomfört och under vilken tidsperiod så återkopplar vi inom kort.

1 + 8 =

0
    0
    Din varukorg
    Din varukorg är tomTill webbshop